Góry Starohorskie – Kozí chrbát i zapomniane uzdrowisko

Za cel kolejnej wycieczki wypatrzyliśmy Kozí chrbát (1330 m) – jak sądziliśmy, niewysoki szczyt w najbardziej zachodniej części Tatr Niżnych. I – jak się później dowiedzieliśmy – do niedawna mielibyśmy rację, ale jakiś czas temu uznano część Łańcucha Niżnotatrzańskiego na zachód od Hiadeĺskégo sedla za osobną jednostkę – Góry (Wierchy) Starohorskie (słow. Starohorské vrchy), a tym samym Kozí chrbát stał się jej najwyższym szczytem.

Wycieczkę zaczęliśmy Liptovskiej Osady, z jej uzdrowiskowej części Korytnica-kúpele.

Kiedy tam jechaliśmy, spodziewaliśmy się zastać uzdrowisko w tradycyjnym rozumieniu – z pijalniami wód, domami zdrojowymi oraz kuracjuszami na deptaku. Jednak nic z tego. Korytnica-kúpele to uzdrowisko wymarłe, nad którym władzę pomału przejmuje przyroda, nie człowiek. Jego historia sięga XVI wieku a lokalne wody mineralne zdobywały liczne nagrody na światowych wystawach na przełomie XIX i XX wieku. Po 1980 roku zaczęło podupadać, w 2003 roku oficjalnie je zamknięto. 10 lat później pojawił się inwestor, który  doprowadził do rekonstrukcji 4 ujęć wody oraz otworzył pensjonat i restaurację. Wciąż jednak spaceruje się po Korytnicy jak po miasteczku duchów, z zarośniętymi klombami, zrujnowanymi budynkami i zarastającymi źródłami…

Zwiedzanie uzdrowiska zajęło nam chwilę i było ciekawym urozmaiceniem nużącego początkowego fragmentu szlaku do Sedla pod Babou; ciekawiej zrobiło się dopiero na podejściu pod Hiadeĺské sedlo. Na przełęczy najbardziej rzuca się w oczy linia wysokiego napięcia – a poza tym: miejsce biwakowe, długie i strome podejście pod należącą do Tatr Niżnych górę Prašivá (1652 m) oraz krótsze w stronę Koziego chrbátu. Podejście na szczyt jest tak strome, że ma się ochotę odpuścić, jednak widoki – rekompensują wszystko…

Jak już się nimi ponapawaliśmy, dla urozmaicenia zeszliśmy na drugą stronę, do przełęczy Hadlanka i wróciliśmy na Hiadeĺské sedlo trawersem. Stamtąd wróciliśmy na dół tą samą drogą i rozejrzeliśmy się jeszcze trochę po zapuszczonym uzdrowisku.

Trasa:
Korytnica-kúpele – Sedlo pod Babou – Hiadeĺské sedlo – Kozí Chrbát (1330 m) – Hadlanka – Hiadeĺské sedlo – Sedlo pod Babou – Korytnica-kúpele 19 GOT