Makowica i atrakcje dodatkowe

Położoną nad Rytrem Makowicę (948 m n.p.m.) jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności ominęłam w moich dziecięcych wędrówkach. Tym bardziej byłam jej ciekawa tym razem… i nie przypuszczałam, że ta wycieczka zaoferuje mi aż tyle atrakcji.

Startowaliśmy ładną (choć miejscami zanikającą) ścieżką (nazwaną przez kogoś dowcipnego szlakiem rowerowym) biegnącą nad Popradem spod zamku w Rytrze w stronę Rzeczanowa (zwanego także Rzyczanowem lub Życzanowem). Z miejscowości tej zaczęliśmy wchodzić na Makowicę, która okazała się być całkiem stromą górą, jeszcze bardziej stromą niż zapowiadały to poziomice na mapie.

Droga okazała się na początku bardzo błotnista i niezbyt ciekawa, urozmaicana jedynie przez Potok Życzanowski. W miarę jak my pięliśmy się w górę, potok schodził coraz głębiej w jar, w którego skalę można było zobaczyć z drewnianego mostku (gdzieniegdzie w Internecie znajdziemy opis tego mostku jako dużej atrakcji, tymczasem sam mostek jest bardzo zwyczajny (może chodziło o jego “poprzednika”, którego fundamenty widać obok obecnego mostu), prawdziwą atrakcją jest natomiast sam Głęboki Jar, który robi duże wrażenie).

Zbocza Makowicy kryją wiele urokliwych polanek, nam jednak nie dane było ich kontemplować, gdyż zaczęło zbierać się na burzę. Z samego wierzchołka góry schodziliśmy w przyspieszonym tempie, aż do schroniska na Cyrli.

Samo schronisko słynie z dobrego jedzenia i specyficznego poczucia humoru właściciela (niegdyś zarządzającego schroniskiem PTTK na Hali Łabowskiej, wydaje mi się, że z tamtych czasów nawet go pamiętam!). Zdecydowanie warto tam zajrzeć.

Nie przypuszczaliśmy, że najwięcej emocji dostarczy nam samo zejście z Cyrli. Niedaleko za schroniskiem ujrzeliśmy bowiem na skraju lasu dwa spore ogniska, których nikt nie pilnował. Po chwili wahania (przechodziło tędy sporo ludzi, byliśmy przekonani, że ktoś już zawiadomił straż pożarną) zadzwoniliśmy pod 998. Okazało się, że byliśmy pierwsi, a nasze zgłoszenie zostało przyjęte poważnie. Niestety, jak dowiedzieliśmy się później z wiadomości, sama akcja ze względu na lokalizację i wiejący tego dnia wiatr łatwa nie była i zanim udało się ugasić pożar, spory obszar terenu zajął się ogniem…

Pamiętajcie, nie mijajcie nigdy obojętnie ognia w lesie – liczenie na to, że ktoś już zawiadomił straż pożarną bywa złudne, a ludzka obojętność bywa przerażająca…