Mniej więcej Arktyka i Sahara – Dziecko na warszatat: matematyka

sahara

Tym razem postawiliśmy na minimalizm. Do zabawy wykorzystaliśmy to, co pod ręką, czyli naprawdę niewiele. A frajdy okazało się całkiem wiele…

Cele zabawy: poznajemy pojęcia więcej/mniej; odkrywamy, że mąka rozsypana zajmuje znacznie więcej miejsca niż zsypana do pojemniczka oraz że roztopiony lód zajmuje miej miejsca niż w kostkach; dowiadujemy się co nieco o pustyni piaskowej i lodowej; ćwiczymy sprawność rączek, budując igloo.

Potrzebne przedmioty: miseczka, tacka, pojemniczek/dzbanek, mąka, kostki lodu

Część 1: Sahara

Zabawę zaczynamy od przypomnienia, że to, po czym lubią chadzać wielbłądy, to pustynia – duża sucha przestrzeń z dużą ilością piasku, a następnie tworzymy własną „pustynię”: rozsypujemy trochę mąki na tacce, rozprowadzamy równomiernie, a następnie budujemy wydmę. Przekonujemy się, że jak mąka jest rozsypana, wydaje się, że jest jej bardzo dużo. Następnie zsypujemy mąkę do dzbanuszka i przekonujemy się, że wcale jej tak dużo nie jest.

Zużytą mąkę wykorzystamy później do wykonania omletu – nic się nie marnuje!

DSC_5487a

DSC_5492a

DSC_5494a

DSC_5496

DSC_5503

Część 2: Arktyka

Drugą część zabawy rozpoczynamy od przypomnienia, gdzie mieszkają misie polarne i o tym, że Arktyka to też rodzaj pustyni, tyle że lodowej. Potem poznajemy właściwości lodu, budując „igloo”. Przekonujemy się, że ułożone kostki lodu zajmują sporo miejsca. Następnie odstawiamy domek na bok i co jakiś czas obserwujemy, jak się topi. Przy okazji zauważamy, że kostki, rozmarzając, jednocześnie przymarzają do siebie i „igloo” daje się podnieść za górną cegiełkę. Po całkowitym stopieniu okazuje się, że wody w kostkach było naprawdę niewiele, znacznie mniej, niż by się wydawało, patrząc na domek.

DSC_5526a

DSC_5530a

DSC_5539

DSC_5542

DSC_5543

* Pomysł zabawy został nagrodzony w konkursie zorganizowanym przez Kreatywnie w domu, który to blog z bazą ciekawych pomysłów na twórcze zajęcia polecamy!

Zobacz, co wymyśliły w ramach warsztatów inne mamy!

Advertisements

12 thoughts on “Mniej więcej Arktyka i Sahara – Dziecko na warszatat: matematyka

  1. super! pojęcia stałości w praktyce 🙂
    i do tego fizyka dla smyka – z topnieniem…no rewelacja, a wydawało by sie, że takie minimum…ale dla mnie na maxa odjechane 🙂

  2. Super pomysł! Kojarzymy go już z w/w konkursu, ale zobaczyć go wraz z pełnym opisem to jednak co innego. Powtórzę się, ale napiszę raz jeszcze, że naprawdę fajny pomysł!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s