Parkowo-romantycznie

Od dawna kusiło nas, by wybrać się w rejon Parku Mużakowskiego, tylko nigdy nam nie wychodziło; zawsze było za daleko, zawsze nie w ten czas i nie o właściwej porze. Tym razem kłopoty z pogodą „zmusiły” nas do szukania miejsc z pogodą może nie piękną, lecz przynajmniej nie ulewnie deszczową.

Planowaliśmy do Łęknicy/Bad Muskau przejechać od niemieckiej strony i po drodze zobaczyć co się da. Plany trochę nas przerosły, bowiem to, co zobaczyliśmy, okazało się wielkie, musieliśmy więc ostro liczyć się z czasem.

Jeszcze po polskiej stronie, w Henrykowie koło Lubania, odwiedziliśmy najstarszy w Polsce cis, liczący ok. 1200-1300 lat.

Cis w Henrykowie

Później dość długi przejazd przez Niemcy i lądujemy w Nochten, w Ogrodzie Znalezisk – bardzo dziwnym miejscu, gdzie w przestrzeni dawnej odkrywkowej kopalni węgla brunatnego utworzono ogród botaniczno-skalny, posadzono rzadkie rośliny i umieszczono skały (głównie głazy narzutowe), wraz z określeniem miejsca ich pochodzenia. Pospacerowaliśmy po hałdach zamienionych w barwne pagórki, trochę otumanieni kontrastem piękna uporządkowanej przyrody i… kominów elektrowni w bliskim tle. M. poszalała na Spielplatzu, w czymś na kształt pustynnej wioski, zdobyła jedną z hałd oraz przywitała się z dziwnymi tworami na niej umieszczonymi.

Na “pustyni”

Głazowiska

Co to było, do dziś nie wiem, ale M. się podobało…

Kontrast krajobrazów

Część “górska”

Kolejnym celem – dla kontrastu – był park w Kromlau, XIX-wieczne założenie w stylu angielskim, słynące z alejek wysadzanych rododendronami, które są dosłownie wszędzie (ach, jak to musi wyglądać w sezonie!). Te ostatnie – ze względu na opóźnioną wiosnę – kwitły nader kapryśnie, w dodatku nie bardzo mieliśmy możliwość je podziwiać, bo lunął deszcz. Pod parasolem obeszliśmy park, w którym uwagę zwraca bardzo romantyczny Rakotzbrücke, z towarzyszącymi mu pseudoruinkami, obejrzeliśmy pałac – i ruszyliśmy  do oddalonego od Kromlau o 7 km Parku Mużakowskiego.

Pałac w Kromlau

Oczko wodne

To, czym park słynie…

Dzięciołek🙂

Rakotzbrücke

Pierwsze, co nas uderza, jak jedziemy do Łęknicy z Niemiec, to niesamowity kontrast zadbanego kurortu Bad Muskau po stronie niemieckiej i prowincjonalnej Łęknicy, skupionej przede wszystkim wokół wielkiego bazaru przed granicą.

Park Mużakowski powstał w 1. połowie XIX w. z inicjatywy hrabiego Hermanna von Pücklera-Muskau jako wielkie (ponad 700 ha) założenie w stylu angielskim (park pozornie dziki, nieuporządkowany). Sam park bardzo ucierpiał w latach powojennych, zaniedbany i przetrzebiony, podzielony granicą na Nysie. Mimo to ocalało kilka dawnych budowli parkowych, które skrzętnie obeszliśmy, wiele pięknych drzew oraz wspaniały pałac, wielokrotnie przebudowywany w XIX stuleciu przy udziale znamienitych niemieckich architektów (m.in. Karla Friedricha Schinkla, Hermanna Wentzla oraz Maximiliana Strassera). M. próbowała zwiedzać na własnych nóżkach, jednak przypadała już pora snu i po obejrzeniu wiaduktu padła w Tulę i szybko zasnęła. My tymczasem wędrowaliśmy… Obie części – polską i niemiecką – można bez przeszkód zwiedzać łącznie, pokonując dwa mosty na Nysie.

Słynny wiadukt

Lew strzeże pałacu

Stary zamek

Pałac, w dziwnym skrócie…

Jeszcze jeden rzut oka na park

W drodze powrotnej obejrzeliśmy kilka zabytków:

– ruinę pałacu w Trzebielu z XVII w.

– ruinę kościoła ewangelickiego w Ruszowie (XVI w.), zniszczonego w 1945 r. ; obecnie przekształcanego w centrum kultury.

– rynek w Węglińcu, gdzie nie udało się nam nic zjeść (3 maja!) i brak obiadu przyprawił M. o rozpacz aż do Lubania, gdzie po długich poszukiwaniach i braku przyjaznego miejsca na rynku, w miłej greckiej restauracji udało się wreszcie pożywić.

Muzeum Kresów Wschodnich w Węglińcu

One thought on “Parkowo-romantycznie

1. Pieknie piszesz Danusiu, nigdy nie bylam w tych rejonach, ale juz mam ochote pojechac. Faktycznie kwitnace rododendrony musza pieknie wygladac:)