Pośród rozpalonych skał…

Termometr w samochodzie pokazuje 38 st, gdy wysiadamy – uderza nas fala gorącego powietrza od rozpalonych słońcem skał. Idziemy parę kroków w stronę wąwozu i do naszych uszu dobiega równomierny metaliczny stukot – to ci, co niezrażeni upałem trenują tu wspinaczkę. A jest ich naprawdę dużo.

Położony w chorwackich górach Velebit Park Narodowy Paklenica jest jednym z najpopularniejszych miejsc do trenowania wspinaczki w Europie. Liczne skały, a także strome ściany krasowych wąwozów Velika i Mala Paklenica nieustająco przyciągają ludzi.

Pasjonaci

Najprostszym sposobem, aby zobaczyć Paklenicę, jest podjechać do Starigradu-Paklenicy (45 km od Zadaru). Znajduje się tam parking i wejście do Parku Narodowego (bilety). Niedługo przed wejściem do wąwozu Velika Paklenica znajduje się źródełko – warto zaopatrzyć się w nim w wodę,  w wąwozie jest bowiem gorąco i sucho (poza Małgosią, piliśmy wodę ze źródełka nieprzegotowaną – obyło się bez sensacji🙂.

Przy wejściu do wąwozu Velika Paklenica

Pierwszy kontakt z Paklenicą przyniósł rozczarowanie – wąwóz zaczyna się od równej “ceprostrady”, po bokach której wystają strome skały, a na nich – jak pajączki poprzyczepiani ludzie. Ci, co się akurat nie wspinają – siedzą schronieni w cieniu skał, jedzą, piją i rozmawiają, a także – bawią dzieci. Są tam też bowiem dzieci – od niemowląt po starsze, które już próbują sił we wspinaczce. Ludzie, którzy tu są, nie rezygnują z pasji…

Kiedy minęliśmy pozostałości po bunkrach skalnych z czasów Josipa Broz Tito, ścieżka zrobiła się bardziej górska i… upalna. Podeszliśmy trochę w górę, w stronę jaskini Manita peć, słynącej z pięknej szaty naciekowej. Niestety, podejście szło nam bardzo wolno (rzadko kiedy czuję aż taki opór mojego organizmu wobec wysiłku fizycznego) i nie zdążyliśmy – jaskinia jest otwarta jedynie w godzinach 10-13. Za to pooglądaliśmy przepiękne widoki na Velebit. Kiedyś tam trzeba będzie wrócić, na pewno nie w lipcu-sierpniu…

DSC_6424 DSC_6441 DSC_6447

4 thoughts on “Pośród rozpalonych skał…