Romantyczne ruiny… fabryczne

Wszystko zaczęło się od kilku zdjęć, które zobaczyliśmy w przewodniku – były na nich jedne z piękniejszych ruin, jakie ostatnio widzieliśmy. Z pewnym zdumieniem przyjęliśmy do wiadomości fakt, iż są to ruiny budynków fabrycznych… i tak oto narodził się pomysł spędzenia dnia w okolicach Kielc.

Na początek trochę klasyki przyrody

Będąc w okolicach Kielc, pospieszyliśmy nadrobić zaległości w wycieczkach z czasów podstawówki i wybraliśmy się odwiedzić sędziwego ponadsześciusetletniego Bartka.

Bardzo ciekawie wyglądają światła przez drogę prowadzące do… dębu.

b1

I sam szacowny staruszek, podparty na chyba wszystkie możliwe sposoby:

b2

A potem już przemysłowo…

Pierwszym, co przyciąga uwagę w Samsonowie, są pozostałości wielkiego pieca w samym centrum miejscowości – to resztki huty “Józef” z początku XIX w. My znaleźliśmy zabytek, a M… ślizgawkę, którą zwiedzała równie intensywnie jak my hutę.

sam

Następnie – oglądając po drodze osuwiska piaskowcowe w Tumlinie i Ciosowej – udaliśmy się do Bobrzy, gdzie zobaczyliśmy nasz wymarzony romantyczny “zamek”, a tak naprawdę pozostałości kolejnych zakładów wielkopiecowych:

bobrza

A na dobranoc… ślizg z Telegrafu

Nie bylibyśmy sobą, jakbyśmy nie wykorzystali faktu, że jesteśmy w górach – wieczorkiem zrobiliśmy mały spacer na Telegraf. Słynny kielecki stok narciarski powitał nas niezbyt przyjaźnie. Ta niewielka, za to stroma górka okazała się kompletnie zalodzona i zejście z niej bez wywrotki uważam za sukces. W ciemnościach lasu gdzieś zapodziała się rękawiczka M. Zgodnie z przesądem – teraz musimy jeszcze tam wrócić… A jest po co, bo do zobaczenia zostało sporo.

tel

Wycieczka w ramach wyjazdu sylwestrowego (dzień pierwszy – 29.12.2012).

One thought on “Romantyczne ruiny… fabryczne

1. Pingback: Jak nie sanki, to może cuda techniki? Stara Kuźnica i Sielpia Wielka | W podróży przez życie